Rabu, 26 Januari 2011

PAS DAN KHAWARIJ = Satu Kajian.

 
Risalah PAS dan KHAWARIJ = Satu Kajian ini hamba kutip dari laman fb:  Pas Cawangan Neraka
Hamba hanya memindahkah risalah ini tanpa sebarang pindaan atau tambahan melainkan penyesuaian tata atur yang dibuat dengan tujuan untuk lebuh memudahkan proses pembacaan. Pada hamba bercadang untuk membahagikah risalah ini kepada beberapa  bahagian untuk buat pembaca lebih rajin membacanya. Tetapi setelah dibuat penyesuaian tata atur itu rasanya fungsi memberi galakan membaca itu sudah sedikit sebanyak terjadi. Maka silalah sahabat sahabat menatapnya seadanya. Sebarang percambahan menyumbang kepada pengkayakan proses ilmiah tentulah boleh dianggap sebagai menarik. Silakan

Demi memberi sedikit input kepada saudara-saudara kita yang tidak berkesempatan dan berpeluang memahami pembahagian Islam dalam bentuk Daai(Dakwah), Hizbi(berparti), dan sebagainya maka tulisan ini bertujuan memberi sedikit kefahaman secara ikhlas dan sukarela. Jika ada orang menyahutnya saya ucapkan terima... kasih dan jikalau ada yang menentangngnya saya tidak mempunyai apa-apa kepentingan dan kerugian, malah saya sudah terlepas tanggungjawab tehadap Allah SWT.

Kalaulah saya menjadi Mahfuz sudah pasti saya bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada Umno yang telah berusaha mengadakan sistem perubahan terhadap orang Melayu yang menyebabkan Mahfuz boleh menikmati kesenangan sekarang ini kerana dari segi taraf pendidikan akadamik yang ada pada Mahfuz beliau tidak boleh capai taraf apa yang beliau nikmati sekarang ini.

Boleh dikatakan kesemua orang Malayu Islam yang masih hidup roh jiwanya akan terasa sedih , tetapi bagi saya kesedihan itu tidak sampai ke peringkat kemuncak, kerana di dunia ini kita katakalanlah boleh hidup sejuta tahun lagi, lepas itu kita berhadapan dengan Allah di akhhirat nanti, pada waktu itu apakah jawapan kepada soalan Allah betapa orang Melayu tidak bertanggungjawab terhadap bangsa dan agamanya sehingga kuasa Melayu Islam boleh hilang, dan inilah yang dianggap abadi yang sepatutnya pemimpin Pas dan PKR berfikir.

Pas dan Khawarij
 
Antara ciri-ciri besar dalam Pas yang diwarisi daripada Khawarij ialah: 
  • suka membantah, 
  • menyalahkan dan 
  • menuduh pemimpin serta orang-orang di luar kelompok mereka dan yang tidak disenangi oleh mereka sebagai: 
  • jahat, 
  • tidak adil, 
  • malah dihukum kafir kerana mereka mendakwa pemimpin dan orang-orang di bawahnya sahaja yang mahu kepada hukum Islam.
Orang-orang Khawarij, pengikut serta pentaklid fahaman ini kuat ibadahnya, kelihatan zuhud, banyak membaca al-Quran dan melakukan solat tetapi mereka masih dimurkai Allah ‘Azza wa-Jalla. Perihal dan sifat mereka telah digambarkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: yang bermaksud: 
 
“Akan keluar satu kaum (Khawarij) daripada umatku yang membaca al-Quran, mereka menyangka bahawasanya diberi pahala untuk mereka padahal (kemurkaan Allah) atas mereka. Solat mereka pula tidak melepasi tenggorokan mereka”. (H/R Muslim (1066))

Rasulullah s.a.w. juga menggambarkan sikap serta sifat buruk Khawarij yang petah bercakap, berkarisma dalam berpidato, pandai bertikam lidah dan bermain hujah tetapi hati mereka kosong daripada keimanan, lantaran mengkafirkan orang yang tidak sealiran dengan mereka serta membelakangkan al-Quran sunnah RasulNya apabila bertentangan dengan kepentingan, akal dan hawa nafsu mereka. Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: yang bermaksud: 
 
“Membaguskan perkataan tetapi buruk tingkahnya, mengajak kepada kitab Allah tetapi tidaklah mereka termasuk di dalamnya sedikitpun”. (H/R Ahmad (224)

Khawarij adalah nama yang diberikan kepada golongan berparti yang keluar daripada penguasa Islam sesebuah negara. Mereka mengwujudkan parti untuk menjatuhkan pemerintah atau memeecah-belah sebagaimana yang dilakukan oleh Khawarij terhadap Khalifah Uthman dan Ali bin Abi Talib. Akibat daripada pemberontakan tersebut berlaku pembunuhan Khalifah Uthman, kekecohan yang berpanjangan serta pemberontakan yang berlarutan sehingga ke pemerintahan Ali.

Pada masa kekhalifahan Ali, semakin bertambah kekejian Khawarij, mereka memisahkan diri daripada jamaah Ali. Mereka merupakan kelompok pertama yang keluar daripada Ahli as-Sunnah wal-Jamaah, mengkafirkan Ali serta para sahabat yang menyebelahi Ali kerana tidak secucuk dengan pemikiran dan manhaj mereka. Bahkan sikap keras dan pengkafiran mereka terhadap orang yang di luar kelompoknya terbukti dengan membunuh sahabat yang bernama Abdullah bin Khabab dan isterinya.

Jika difahami dari kandungan sabda Rasulullah s.a.w. tentang Khawarij, akan terbukti bahawa Khawarij akan terus muncul sehingga ke akhir zaman. Dan mereka akan sentiasa bertolong-tolongan dengan orang-orang kafir sebagaimana yang telah dikhabarkan oleh baginda yang bermaksud:  
 
“Akan keluar pada akhir zaman satu kaum, umurnya masih muda, rosak pemikirannya, mereka berkata dari sebaik-baik perkataan makhluk. Membaca al-Quran tidak melebihi kerongkong mereka. Mereka terkeluar daripada agama seperti terkeluarnya anak panah dari busurnya”.

Mengkafiran orang yang tak sebulu adalah Syiar Khawarij:

Di sepanjang sejarah Islam, Khawarij dikenali sebagai golongan yang mudah menghukum kafir terhadap sesiapa sahaja yang menyalahi pandangan atau puak mereka, sehingga berani mengkafirkan manusia pilihan iaitu Uthman dan Ali radiallahu ‘anhuma serta para sahabat yang lain kerana dituduh bertahkim kepada selain yang diturunkan oleh Allah.

Antara punca para sahabat dikafirkan oleh kelompok Khawarij ialah tidak mengikut jejak mereka dalam menghukum sesat dan mengkafirkan Khalifah Ali. Awas, semua ciri-ciri Khawarij di atas ini terdapat dalam kelompok orang Islam Malaysia yang diteraju oleh Parti Pas; Ibn Taimiyah pernah menjelaskan tanda-tanda Khawarij saperti berikut:

“Dasar penekanan Khawarij ialah mengkafirkan seseorang lantaran ia berdosa, padahal berdosa tidak menyebabkan seseorang menjadi kafir. Prinsip mereka kembali kepada al-Quran tetapi tidak kepada sunnah, yang disangka menyalahi zahir al-Quran sekalipun sunnah yang mutawatir. Khawarij mengkafirkan dan menghalalkan darah serta segala apa yang ada pada orang Islam yang menentang mereka, tetapi tidak mengharamkan darah orang yang kafir”.

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: 
 
“Mereka (Khawarij) membunuh (memerangi) ahlul Islam, tetapi membiarkan para penyembah berhala”. (H/R Bukhari. No. 3644. Muslim No. 1064. Lihat: Sahih al-Jami’ No. 2227. Nasruddin al-Albani.)
 
Daripada Imam Abu Ayyub Assakhtiani rahimahullah sesungguhnya dia pernah berkata:  
" Pemuja hawa nafsu semua terdapat pada Khawarij. Dan dia berkata: Sesungguhnya Khawarij berbeza-beza pada nama, mereka bersatu dalam memusuhi orang yang di luar kelompok dan dibencinya”. (Riwayatkan oleh al-Lalikaii. Dalam Syarah as-Sunnah)

Ahli Sunnah Wal-Jamaah Menentang Khawarij

Iktikad Ahli Sunnah wal-Jamaah amat bertentangan dengan pegangan Khawarij. Ahli Sunnah wal-Jamaah meyakini pelaku dosa besar selain syirik tidak mengeluarkan seseorang itu daripada keimanan. Ia masih seorang muslim tetapi muslim yang fasik, menjadi fasik lantaran dosa-dosa yang dilakukannya. Allah ‘Azza wa-Jalla berfirman yang bermaksud:
 
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik, dan Dia akan mengampunkan segala dosa selain dari itu (syirik) bagi sesiapa yang dikehendakiNya”. (Surah an-Nisaa’ ayat 116)

Walaupun orang Khawarij mengaku mereka kembali kepada al-Quran tetapi mereka meninggalkan tafsiran al-Quran yang dirasakan bertentangan dengan akal fikiran dan hawa nafsu mereka, kerana mereka menerima al-Quran jika hukum hakam itu tidak menyakitkan mereka, sebab itu kita dapati kesemua pemimpin Pas tidak pernah berasa bersalah dan meminta maaf walaupun perbuatan mereka jelas bercanggah dengan hukum al-Quran

Memang diakui puak Khawarij yang tergolong penganut politik ini nampak kuat beribadah, bersolat, berpuasa dan membaca al-Quran, akan tetapi menurut penjelasan daripada hadis Rasulullah mereka tidak memahami tentang agama Allah kepada peringkat yang sepatutnya. Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam telah menerangkan perbandingan ibadah Khawarij dengan ibadah para sahabat, seolah-olah kebaikan, solat dan ibadahnya para sahabat lebih rendah dibanding solat dan ibadahnya Khawarij. Namun baginda telah bersabda tentang hakikat puak Khawarij itu maksudnya:

“Mereka (Khawarij) keluar daripada agama sebagaimana keluarnya anak panah dari sasarannya”. (H/R Bukhari (7432). Muslim (1064). Ahmad (111/73). an-Nasaii (2577). Abu Daud (7464) dan ath-Thayalisi (2234)

Kesungguhan Khawarij beribadah bukan di atas dasar kebenaran, keikhlasan atau ilmu yang sahih, tetapi di atas dasar hawa nafsu. Oleh itu jadilah kesungguhan ibadah mereka sebagai amalan yang bid’ah, fitnah dan keburukan yang menimpa mereka dan individu-insividu Islam yang telah diperangkap oleh penipuan mereka sendiri.

Khawarij Menggemari Perpecahan

Khawarij tidak akan menentang atau memerangi orang-orang kafir, tetapi mereka lebih membenci dan memusuhi orang-orang Islam terutamannya yang tidak sealiran dengan pemikiran mereka. Khawarij lebih gemar menentang dan memerangi orang Islam yang benar-benar berpegang dengan manhaj Salaful Ummah. Kenyataan ini telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. yang bemaksud

“(Khawarij) akan memerangi atau membunuh orang Islam dan meninggalkan (membiarkan) penyembah berhala”. (H/R Bukhari (7432). Muslim (1064). an-Nasaii (2577). Abu Daud (7464) dan ath-Thayalisi (2234

Sejarah Khawarij lebih dipenuhi dengan keganasan dan pembunuhan terhadap orang-orang Islam dan pemimpinnya. Mereka telah memerangi dan membunuh kaum muslimin dan membunuh Khalifah Ali bin Abi Talib, Zubair bin Awwam dan sahabat-sahabat pilihan. Mereka akan terus mengecoh, memfitnah dan membunuh kaum muslimin yang tidak sealran dengan mereka. Oleh kerana itu, al-Allamah Ibnu Qayyim rahimhullah menegaskan dalam mensifatkan golongan Khawarij serpti berikut:

“Mereka menghafal nas-nas namun dangkal pemahamannya * Sehingga mereka diberi kekurangan dalam ilmunya”.
Khawarij dulu dan khawarij sekarang gemar bertikam lidah, berbolak-balik dan bermain-main dengan nas-nas al-Quran atau hadis yang berkaitan ancaman bagi pelaku maksiat dan dosa besar, sebenarnya mereka tidak kembali kepada tafsiran Salaf as-Soleh, tidak mahu kembali kepada nas-nas lain yang terdapat janji Allah tentang adanya pengampunan dan taubat bagi Si Pelaku maksiat selain kesyirikan.

Khawarij hanya mengambil satu bahagian daripada agama dan meninggalkan bahagian-bahagian yang lain yang lebih penting dan utama kerana taksub mereka yang keterlaluan. Sebenarnya rasa semangat terhadap agama dan ingin melaksanakan tuntutannya yang berkobar-kobar tidak mencukupi kerana keduanya harus berlandaskan ilmu supaya setiap perkara dapat diletakkan pada tempat yang sewajarnya.

Bersemangat terhadap agama adalah baik tetapi mestilah di bimbing oleh para ulama melalui pengajian al-Kitab dan as-Sunnah secara keseluruhannya. Kerana tidak ada yang lebih bersemangat terhadap agama dan banyak nasihatnya terhadap kaum muslimin selain daripada para sahabat. Walaupun demikian, para sahabat tetap menolak, menentang dan membunuh Khawarij kerana mereka tahu bahaya dan buruknya Si Khawarij. Contohnya, Ali bin Abi Talib radiallahu ‘anhu dan para sahabat memerangi Khawarij, kemudian membunuh mereka dengan seburuk-buruk pembunuhan pada peristiwa “Hanran”. Peristiwa tersebut sebagai bukti kejinya Khawarij pada pandangan para sahabat. Khawarij terkenal lantaran sikap dan pendirian mereka yang menghalalkan darah dan harta kaum muslimin yang berada di luar kelompok mereka. Tindakan para sahabat membunuh Khawarij demi untuk menghapuskan mereka, memadamkan keganasan dan pengaruh mereka yang membahayakan pemerintah dan rakyat.

Ali bin Abi Talib telah membunuh Khawarij untuk mencegah kejahatan mereka terhadap kaum muslimin. Wajib bagi kaum muslimin pada setiap zaman sedaya yang termampu menghapuskan golongan Khawarij dengan cara menyeru mereka ke jalan Allah, sebagaimana Ali pernah mengutus kepada Khawarij anak bapa saudaranya yang bernama Abdullah bin Abbas, orang yang paling alim dan penafsir al-Quran untuk berbincang dengan mereka. Berkat pertolongan Allah, kembali bersama dan taat kepada Khalifah Ali sejumlah 6000 orang. Bakinya yang tidak kembali ke jalan kebenaran, diperangi oleh Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib berserta para sahabat untuk mencegah kejahatan dan gangguan mereka terhadap kaum muslimin. Oleh itu, jika Khawarij menentang pemerintah dan rakyat, maka pemerintah wajib membunuh Khawarij untuk menolak dan menghapuskan niat serta kejahatan yang sentiasa mereka rancangkan, sebagaimana yang dilakukan oleh Khalifah Ali bin Abi Talib demi mentaati perintah Rasulullah s.a.w. dan menyelamatkan umat daripada bala fitnah Khawarij.  
 
(Semua teks boleh dilihat dalam kitab “Lamhah ‘Anil Firaq ad-Dhalalah”. Oleh Syeikh Soleh bin Fauzan al-Fauzan.)

Tipu Helah Khawarij

Sememangnya syariat Allah diturunkan semata-mata untuk dilaksanakan dan dijadikan rujukan dalam menentukan hukum hakam, baik di bidang akidah, ibadah atau akhlak kerana Allah telah berfirman yang bermaksud:  
 
“Dan hendaklah engkau memutuskan hukum antara mereka menurut yang telah diturunkan Allah”. (Surah al-Maidah ayat 49)

Dan juga maksud ayat:  
 
“Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan”. (Surah an-Nisaa’ ayat 65)

Namun golongan Khawarij yang beralasan untuk mendirikan kerajaan Islam yang kononnya akan melaksanakan hukum Allah sepenuhnya, mereka memperalatkan beberapa hujah dan ayat-ayat al-Quran dengan laungan dan helah dan tipu daya mereka melalui cara menyeru, mempropaganda dan mendiayahkan tauhid hakimiyah melalui tafsiran hawa nafsu, andaian akal fikiran mereka yang jahil dan sempit serta putar belit. Tujuan mereka ialah untuk mencapai matlamat mereka yang keji.

Seruan tauhid hakimiyah yang dilaungkan oleh Khawarij bukanlah untuk mengajar kaum muslimin tentang tauhid yang dibawa oleh para nabi dan para rasul atau untuk berhukum dengan hukum Allah, melainkan tipu muslihat dan senjata politik mereka untuk mengkafir sesiapa yang tidak masuk ke dalam jamaah dan perjuangan mereka.

Tipu daya penyeru tauhid hakimiyah golongan politik Khawarij ialah dengan mempersempitkan pengertian tauhid hakimiyah. Antara alasan-alasan yang mereka kemukakan ialah untuk melaksanakan hudud tetapi hanya difokaskan pada perlaksanaan hukum pidana dan hukum-hukum sosial politik semata. Caranya dengan mengelirukan penafsiran dalil-dalil syarak dan tujuannya pula ialah untuk menentang pemerintah Islam yang dianggap kafir. Inilah antara penipuan yang disolek indah untuk mengabui fikiran umat dan kesalahan yang paling besar yang bertopeng atas nama akidah yang dilakukan oleh golongan Khawarij sama ada dahulu dan yang sekarang.

Perjuangan Khawarij yang diteruskan oleh pengamal politik moden ini sangat menitik-beratkan cara-cara menjatuhkan penguasa yang telah mereka hukum sebagai kafir, syirik atau zalim. Mereka menilai keIslaman seseorang atau pemerintah hanya pada perlaksanaan hukum terutamanya hudud bukan pada nilai akidah mereka. Pemahaman seperti ini adalah salah kerana ia diwarisi dari sikap Zul Khuwaisirah yang menentang Rasululullah yang dituduh tidak berlaku adil. Buah fahaman yang dipetik dari benih yang ditanam oleh Khawarij yang menentang Nabi s.a.w ini adalah bertentangan dengan pemahaman Ahli Sunnah wal-Jamaah yang berpegang dengan manhaj Salaf as-Soleh dalam mensikapi pemerintah dan orang-orang Islam.

Mereka yang sefahaman dengannya menghidupkan semangat revolusioner penderhakaan dengan cara memperjuangkan tauhid hakimiyah. Mereka beralasan dan berkeyakinan: “Apabila penguasa yang kafir dan zalim dijatuhkan kemudian digantikan dengan seorang Imam atau yang alim, maka rakyat akan berubah menjadi muslim yang sempurna” Begitulah peranan tauhid hakimiyah antara alat politik yang diperalatkan sehingga dijadikan diayah dan penipuan yang paling mungkar oleh puak Khawarij terhadap ummah Islamiyah.

Para ulama Salaf as-Soleh menunaikan seruan dakwah yang diwajibkan kepada mereka secara syumuliah. Meliputi semua lapisan masyarakat dengan mendahulukan persoalan akidah di samping membetulkan tata-cara beribadah, bermuamalah, melaksanakan hukum-ahkam syariah dan berakhlak mulia sebagai ibadah di setiap sendi kehidupan mereka, bermula dari masalah membangun rohani, kebendaan, etika kebersihan (bersuci), pengurusan, sehinggalah pembentukan Daulah Islamiyah, iaitu dengan nasihat yang lemah-lembut, kata-kata yang lunak, amar makruf nahi mungkar, menjaga kehormatan dan maruah pemerintah serta rakyat jelata, memelihara harga diri serta darah kaum Muslimin. Begitulah sifat hamba Allah yang terbaik dan mulia sebagaimana firman Allah: yang bermaksud: 
 
“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar serta beriman kepada Allah”. ( Surah Ali Imran, ayat 110)

Saya merayu dan memohon para pembaca mengulangi kefahaman daripada tulisan ini, kemudian pandankan pula dengan kegiatan parti politik Pas sekarang ini, Insya-Allah akan memberi kefahaman yang jitu terhadap persoalan yang sedang kita perbincangkan sekarang ini. Sekian dulu, terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.