Isnin, 31 Januari 2011

PERKONGSIAN - (bolehkah berlaku ia tanpa keikhlasan)

Tertarik dengan Catatan ringkas tetapi bermakna Ipoh Malay di Laman Ipoh Malay hamba telah mencatatkan satu komen yang tidak disedari menjadi panjang. Maka catatan berjodol Jodoh PKR Dan Kaum India Tak Panjang itu hamba salinkan semula disini bersama catatan hamba yang telah berlaku dalam tidak sedar kerana terlalu seronok itu dengan harapan untuk membuka peluang perkingsian yang lebih meluas lagi.

Jodoh PKR Dan Kaum India Tak Panjang


Tak terlambat teman nak ucapkan Selamat Keluar PKR kepada Panglima Perang PKR Cabang Kaum India, N Gobalakrishnan yang mengisytiharkan dirinya keluar PKR semalam.

Teman dapat bayangkan agenda PKR tidak pernah menyamaratakan kaum-kaum di dalamnya melainkan orang India melaksanakan aktiviti keindiannya manakala orang Melayu menjalankan aktiviti kemelayuannya.

Acara mesyuarat PKR tidaak ada bacaan doa kerana kononnya mengguris hati orang India.

PKR di DUN Hulu Kinta hanya menjalankan acara bergendang dan menari kerana ia dikuasai oleh kaum India satu ketika dulu selepas Perak jatuh ke tangan mereka.

Buktinya, program Kompleks Komuniti Taman Perpaduan yang diusahakan oleh Ahli Parlimen Tambun, Husni hanadzlah dipenuhi acara kaum India PKR.

Hari ini, diketahui umum bahawa convenience marriage antara kaum India dan PKR tak pernah berjaya.

Gobalakrishnan yang berguling di jalan mempertahankan PKR hari ini telah angkat kaki. Kaum India perlu sedar bahawa PKR hanya menjanjikan kekecewaan kepada mereka. 
Dan setelah meneliti catatan itu dengan penoh minat maka terbitlah reaksi hamba yang diturunkan semula dibawah ini. Semuga dapat kita kongsikan bersama dalam usaha mencari yang baik, benar dan merfaedah untuk kita dan masyarakat Malaysia selepas kita. Inshaallah ...

Rupa rupanya kaedah penyelesaian para pemimpin dahulu kala yang merancang tanganan intergerasi antara kaum di Malaysia ini adalah sebenarnya sudah merupakan satu cara yang bijak.

Namun kita kenalah ikhlas menerima hakikat bahawa budaya Malaysia yang telah menebal dengan bentuk budaya "parallel" berbagai kaum atas rancangan rapi penjajah itu bukan mudah diintergrasikan menjadi satu. Menjadi Budaya Malaysia yang diterima, diamal, dikagumi dan dipertahankan secara bersama.

Pimpinan masing masing kaum melalui parti masing masing yang akhirnya disatukan secara cantuman puncak seperti keujudan Parti Perikatan awalnya dan yang digantikan kemudiannya dengan Parti Barisan Nasional itu memanglah sudah betul dan sebenarnya satu cara yang bijak dan praktis dalam mencari keseimbangan yang kena diakui memang tiada dibawah jelujur budaya yang membina dan menebal semasa zaman penjajahan dahulu.

Ketiadaan itulah yang diterima sebagai realiti dan cuba ubati, dipulihkan dan diselaraskan melalui berbagai dasar yang malang. Malang kerana berbagai dasar yang pernah disarankan dari dulu hingga kepada dasar 1 Malaysia kini sentiasa mendapat tentangan, tekanan oleh hambatan kepentingan pehak pehak yang sengaja mempolitikkan dasar itu menjadi isu. Padahal pihak pihak berkenaan sebenarnya memburu kepentingan sendiri.

Disinilah timbul soal keikhlasan yang perlu dibina secara bersama di atas kerelaan bersama. Keikhlasan itu nampak benar jelas ikhlasnya dalam konsep 1 Malaysia kini. Namun ia juga mungkin akan menghadapi kegagalan kiranya pimpinan kaum kaum tidak berjaya membuktikan keikhlasan dalam mencari imbangan dan intergrasi itu.

Adakah kita rela melihat sahaja sambil menantikan kemusnahan negara Malaysia yang tentunya akan dirayakan dengan sorak hilai oleh pihak pihak luar yang memang menantikan saat itu untuk mereka pulah menjajah negara ini ??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.