Jumaat, 26 Februari 2010

KETUANAN MELAYU bukan NATIONALISMA TIMOR TENGAH.

Ada orang bercakap mengenai konsep Ketuanan Melayu tanpa memahami maksudnya dengan sempurna. Ada orang cuba mengandaikan Ketuanan Melayu sebagai Semangat Kebangsaan serupa dengan Nationalisma yang memecahkan Empayar Othmaniah di Timor Tengah. Catatan ringkas ini akan cuba menghurai dan memperjelaskan perbezaannya dan sekaligus membentangkan betapa uniknya Ketuanan Melayu sebagai satu konsep pemantapan keharmonian dan perpaduan negara.

Zaman sebelum kedatangan penjajahan barat dahulu alam Melayu terdiri daripada kawasan yang luas didiami oleh orang orang yang mengiktiraf diri mereka sebagai keturunan Melayu kerana asal usul mereka dari bani Melayu (Jawi dan Jawa). Kawasan ini setidaknya merangkumi keseluruhan kepulauan Asia Tenggara. Tidak perlu dirojok kepada kawasan yang lebih luas yang didiami oleh masyarakat dirujuk sebagai Melayu Polinesia kerana mungkin tidak berkait dalam tujuan perbincangan ini.

Pada zaman itu terdapat banyak kerajaan yang terletak dibawah raja raja masing. Tetapi antara raja raja itu terjalin hubungan yang baik. Malahan kebanyakannya adalah berkeluarga sama ada melalui pertalian darah atau perkahwinan. Silang kahwin adalah perkara biasa. Rakyat jelata pula bersilang ziarah sambil menjalankan kegiatan sosial, budaya dan ekonomi. Pergerakan manusia tiada halangan walau pun tidak dinapikan tahap kesetiaan masing masing adalah terhadap raja bagi kawasan hakiki sendiri. Pendek kata kehidupan manusia boleh dikatakan seperti berada dibawah satu empayar.

Kedatangan Barat dalam perlumbaan perluasan wilayah selepas zaman perang sabil dengan dasar pecah dan perintah akhirnya telah membahagikan kawasan ini kepada negara negara mengikut jajahan takluk masing masing. Perjanjian Inggeris Belanda pada 1824 telah membahagikan Semenanjung Tanah Melayu dengan Indonesia. Walau pun dari segi hubungan kekeluargaan Sumatera adalah lebih rapat dengan Semenanjung Tanah Melayu namun Sumatera disempadankan sebagai wilayah Indonesia. Sementara Pulau Borneo pula dibahagi dua; bahagian utara menjadi jajahan British dan bahagian Selatan menjadi jajahan Belanda.

Begitulah juga Kepulauan Philippina diiktiraf sebagai terletak dibawah jajahan Portugal dan Spanyol. Namun akhirnya diserahkan kepada Amerika. Catatan ini tidak berminat untuk membicarakan mengenai wilayah yang menjadi Indonesia dan Philippina kerana tujuan catatan ini adalah untuk mengalirkan kefahaman tentang kedudukan sosio politik di Malaysia kini. Sungguh pun begitu catatan ini masih juga cuba menunjukkan realiti sejarah dimana rakyat penduduk kawasan ini telah dipisah pisah dan diperintah secara berasingan dengan dibenakan budaya yang berbeza oleh kehadhiran penjajah penjajah barat. Maka jadi berbezalah rakyatnya dari segi tata cara hidup dan budayanya.

Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak dibangunkan oleh British dengan cara British dimana kegiatan ekonominya dimajukan dengan menggunakan orang orang yang dipunggah dari luar terutamanya dari negara China dan India. Dengan dasar pecah dan perintahnya, mereka membuat penempatan berbeza mengikut kaum kaum. Maka terjadilah penempatan kaum China di kawasan lombong lombong serta bandar bandar yang dibangunkan. Kaum India pula ditempatkan dalam kawasan ladang ladang.

Untuk memberi pelajaran kepada bakal pekerja yang diperlukan dalam berbagai sektor, didirikanlah sekolah sekolah dikawasan bandar bandar. Sekolah sekolah itu pula didirikan dengan menggunakan dana dari gereja gereja. Itulah sebabnya nama nama bagi sekolah sekolah awal kebanyakannya adalah mengikut nama gereja yang menyediakan dana tersebut. Maka tidak dapat tidaklah proses pengajaran serta didikan di sekolah sekolah itu akan mengandungi unsur unsur yang dikehendaki olih pihak gereja medium pengajaran pun adalah dalam bahasa Inggeris. (Menjadi jauhlah orang Melayu / Islam dari sekolah sekolah itu). Dibandar dan pekan kecil pula kaum Cina mendirikan sekolah dengan biaya dari kutipan dan bantuan persatuan persatuan kaum mereka dan proses pengajaran dijalankan dalam bahasa cina.

Ada juga ladang ladang yang mendirikan sekolah untuk anak anak pekerjanya. Maka anak anak orang India di ladang ladang berkenaan juga ramailah mendapat peluang untuk bersekolah.

Tinggallah anak anak Melayu tanpa sekolah. Bijak pandai Melayu pada masa itu pun berusahalah secara sendiri sendiri untuk membina sekolah sekolah rakyat selain dari sekolah sekolah pondok yang dibangunkan oleh bekas bekas penuntut dari Timor Tengah. Akhirnya kerajaan terpaksa akur dengan tuntutan rakyat untuk mendapatkan pelajaran dan mendirikan sekolah Inggeris dan Sekolah Melayu. Walau pun sekolah Melayu itu sekadar untuk pandai menulis, membaca dan mengira sahaja. Untuk belajar lebih tinggi kenalah anak anak Melayu masuk ke sekolah Inggeris. Hamba sendiri menyertai sekolah Inggeris yang kedua dalam negeri Terengganu DI dengan mendapat tentangan hebat dari datok hamba kerana takut hamba menjadi penganut budaya orang Kristian.

Kelangsungan perang dunia ke2 telah melihat kehadhiran Jepun ke kawasan ini dalam tahun 1941 dan pihak penjajah penjajah telah lari meninggalkan tanggong jawab mereka. Tahun 1945, apabila Jepun tewas, British telah kembali ke Semenanjung Tanah Melayu serta Sabah dan Sarawak. Hasil dari saranan rahsia pihak tertentu pihak British telah berusaha untuk menubuhkan Malayan Union yang kalau terlaksana akan meletakkan keseluruhan kuasa sebagai ketua negara di bawah Baginda Queen.

Dari sinilah gerakan kesatuan Melayu mula terjadi dengan dicetus dan dipimpin oleh Dato' Onn bin Jaafar. Akhirnya orang Melayu yang terpisah pisah oleh sempadan negeri negeri dan ragam budaya telah mula bersatu. Jadi semangat kebangsaan Melayu itu adalah semangat penyatuan bukan semangat pemisahan seperti yang berlaku di Timor Tengah (akan dibincang selepas ini).

Konsep Ketuanan Melayu pula bermula setelah Kepimpinan Melayu dirasakan terancam oleh gerakan chouvanis selepas kemasukan Singapura kedalam Gagasan Malaysia pada tahun 1963. Bahkan itulah sebabnya Singapura disingkirkan dari Malaysia. Perlu difahami dengan jelas bahawa Gerakan Ketuanan Melayu disini bukan sekadar menjaga kepentingan Melayu tetapi lebih jauh dari itu adalah kerana:

Pertamanya; selagi orang Melayu kekal sebagai pemimpin: keadilan, kestabilan, keharmonian dan keamanan negara akan tetap terpelihara kerana bumi ini adalah asalnya adalah hak orang Melayu.

Kedua selagi Melayu/Islam mengepalai pimpinan negara selagi itulah Islam dapat terbela dan dijaga kedaulatannya. Dan ajaran Islam pula mensyaratkan layanan yang saksama terhadap penganut ugama dan kaum lain.

Nationalisma Timor Tengah bermula dalam usaha Agen2 British & Pranchis bergerak untuk memecahkan Empayar Othmaniah. Ketua2 kabilah Arab dibakar semangatnya dan digalak untuk menubuhkan negara negara sendiri & menuntut kebebasan dari Khalifah Islam yang ketika itu berpusat di Turki. Malahannya ethnik Arab yang enggan akur dengan gagasan untuk menuntut penubuhan negara sendiri itu seperti puak Kurdis telah terpecah dan dibahagikan untuk tinggal secara terpisah pisah dalam negara negara Iran, Iraq, Turki dan menjadi puak puak kecil dalam negara negara Balkan.

Inilah perberbezaan yang jelas dengan Kesatuan Melayu yang kemudiannya memantap direalisasikan melalui konsep Ketuanan Melayu yang tercetus setelah British mencadangkan Malayan Union.

Dengan itu dapatlah disimpulkan bahawa semangat Kebangsaan Melayu yang dimenifestasikan melalui konsep Ketuanan Melayu itu adalah agenda penyatuan untuk menentang gejala penjajahan luar; sementara semangat Kebangsaan (Nationalisma) Timor Tengah adalah agenda pemecahan yang disarankan oleh agen agen luar.

5 ulasan:

  1. Salam CLJ, baik dan padat artikel tuan..... inilah yg sepatutnnya disedari oleh orang-orang Melayu, bagaimana penjajah telah memperbodohkan kaum peribumi semata-mata untuk memperkukuhkan kuasa mereka...... hari ini, kita melihat orang Melayu sendiri cuba memperbodohkan bangsa sendiri kerana kuasa.........

    BalasPadam
  2. TK YANG: Tak tahulah apa nak jadi dengan bangsa Melayu apabila dah makin ramai sanggup menggadai maruah bangsa sendiri demi kepentingan duniawi. Dan apabila kalangan ulamak juga sanggup buat begitu apalah pula nak jadi dengan keutuhan masyarakat Islam di Malaysia ini. Mashaallah.

    BalasPadam
  3. tahniah kerana berjaya merungkai permasalahan umat.

    begitu juga dengan Ganyang Malaysia..

    sebenarnya Sukarno ingin menganyang kerajaan boneka british,bukan rakyat malaya..

    nanti kami keluarkan artikel mengenainya

    jemput ke blog kami

    BalasPadam
  4. jemput baca artikel br kami

    http://musliminfoblog.blogspot.com/2010/03/pidato-sukarno-hentam-malaysia.html

    BalasPadam

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.