Rabu, 11 Ogos 2010

MAHASISWA DAN POLITIK.

POLITIK ?
Maafkan hamba kalau hamba suka memusatkan pembicaraan ini kepada takrif terhadap istilah politik yang menjadi pegangan dan kepercayaan hamba sendiri.  Namun pegangan itu adalah berdasarkan kepada rumusan para ilmuan dalam bidang berkaitan.

Maksud Saitifik:
Sains pentadbiran dan pengurusan negara.
 
Maksud Lanjutan:
Hubungan antara negara atau hubungan antarabangsa.
 
Maksud Serpihan Masyarakat Kini:
a) Gerakan perebutan kuasa.
b) Strategi memenangkan diri atau kumpulan.
 
Isu Larangan:
Larangan berpolitik terhadap mahasiswa adalah dikhususkan kepada larangan menyertai politik kepartian.

Kenapa Perlunya ??
Bila disebut politik kepartian itu bermaksud keterlibatan dalam strategi atau gerakan rebutan kuasa dan strategi memenangkan diri atau kelompok oleh pihak pihak tertentu.
 
Ini adalah kancah yang teramat banyak dihantui oleh berbagai kepalsuan dan kerenah dari penyakit hati manusia. Mereka yang terlibat akan mudah terperangkap dengan senjata senjata pemasaran ideologi oleh berbagai pihak berkepentingan yang kadangkala menggunakan apa sahaja untuk mencapai tujuannya. Kadang keghairan untuk membina alat yang berkesan untuk mencapai tujuan itu boleh sampai melangkauan segala sempadan seperti sempadan kebenaran, sempadan keadilan dan malah ada kalanya sempadan ugama sekali pun dilangkaui.
 
Mahasiswa masih ada tugas yang lebih penting dalam proses mematangkan dirinya sendiri untuk menghadapi berbagai cabaran yang mencabar tahap kebijaksanaan serta ketulusan hati dalam menghadapi tugas mengurus kehidupan diri dan juga masyarakat sebagai khalifah di muka bumi ini.
 
Semuga dengan tertegasnya larangan ini mahasiswa akan lebih mudah meletakkan diri untuk mematangkan pemikirannya tanpa godaan dari kekeliruan terancang pihak pihak berkepentingan.
 
Inshaallah.
(Catan yang ringkas ini adalah bertujuan untuk memudahkan pembacaan bagi kawan kawan yang tidak berapa rajin membaca.)

1 ulasan:

  1. SLM RAMADHAN AL MUBARAK & SLMT BERPUASA BUAT BRO DAN SEKELUARGA

    BalasPadam

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.