Jumaat, 7 Januari 2011

Harga Getah = Siapa yang berjasa ??


Biasanya hamba tidaklah berminat untuk memberi perhatian kepada pencacai pencacai muda dari pihak mana pun yang mencacai sambil menyerlahkan betapa kurangnya cerdik mereka. Hamba pun tentulah tidak mahu ikut menjadi bodoh dengan berbicara dengan orang yang demikian. Tetapi kali ini hamba terjumpa senda ini di fb kumpulan KEBANGKITAN MAHASISWA MALAYSIA: Hamba merasakan semacam kejanggalan membiarkan sekumpulan anak anak yang berkumpul atas nama Kebangkitan Mahasiswa bersorak dengan gambaran mentaliti diparas itu. Maka hamba pun membuat dua ulasan yang hamba turunkan semula disini dengan didahulukan oleh kelakar yang mencuit hati itu:

boleh tak aky nk tanya pada penganut agama hadhari...
semua rakyat kat malaysia nie penoreh getah kew????
n harga getah naik sebab umno kew???
kah3x...
weh aku gastrik nie...
jgn wat lawak pecah perut woi...
senak perut aku
hahahahahahahahaha

Putera Mahameru
Pertamanya tidak ada ugama yang dipanggil agama hadhari. Jangan pesongkan fahaman orang ramai. Apa lagi ada kaitan dengan ugama pula. Mengenai harga getah tengoklah posting berikut ini. TK ...

Putera Mahameru
Harga getah sehingga tahun 90an adalah sekitar RM:0.30+ sahaja. Dan tidak pernah sampai melebihi RM:0.50 pun. Pada masa itu ada seorang sahabat hamba bekerja sebagai akauntan dengan syarikat yang mengawal stok penimbal dan harga getah dunia. Syarikat itu, INRO namanya, ditubohkan oleh PBB dan CEOnya yang terakhir ialah seorang Perancis dengan Ketua akauntannya seorang Tionghua berasal dari Singapura. Ibu pejabat INRO ialah di Kuala Lumpur kerana Kuala Lumpur ialah negara pengeluar terpenting dan juga penyumbang dana modal terbesar kepada operasi INRO. 

Ironinya belian getah tidak berlaku secara langsung antara negara pengguna dan negara pengeluar. Ujud pula negara ketiga sebagai pedagang. Maka pembayaran pun masukkanlah ke bank bank dinegara pedagang itu dan seterusnya disimpan disana. Wang yang berbilion banyaknya itu tentulah berguna untuk pembangunan ekonomi dinegara berkenaan. Sahabat hamba seorang akauntan di INRO yang menyedari keadaan itu telah membuat pandangan resmi; tetapi telah ditempelak dengan remeh. Beliau pun mengutip maklumat dan menyampaikan kepada pemimpin negara pada masa itu ia itu sekitar tahun 2000. 

Pimpinan negara kita pada masa itu telah berbincang secara deplomatik dengan pimpinan negara negara pengeluar penting bermula dari pengeluar getah asli dari kalangan negara Asean. Hasilnya negara negara berkenaan telah bersetuju dengan satu keputusan untuk menarik balik dana modal bersama keuntungannya sekali dari INRO. Hasilnya INRO telah gulung tikar dan sahabat hamba tadi pun hilanglah gaji bulanannya yang berbelas ribu pada masa itu. 

Bermula dari situ Malaysia telah mengepalai satu maufakat untuk mengambil alih simpanan stok penimbal getah asli dunia dan imbangan harga serta dagangan getah yang diikut dan dipatuhi oleh negara negara sahabat yang lain. Nah nilailah sendiri siapa yang berjasa. Buatlah nilaian dengan serius dan janganlah keanak anakan bergelak ketawa dengan ejek jijik seperti tidak matang. 

Perkara yang kita hadapi ini adalah serius mengenai negara iaitu sebuah negara yang diperintah oleh orang Islam. Dalam ugama Islam sendiri pun ada tanggung jawab diamanahkan kepada kita mengenai penjagaan negara itu. Janganlah hendaknya kita berseronok bermain main kerana sebenarnya ada dosa pahala terlibat bergantung kepada tindakan kita. 

Wallahualam.

3 ulasan:

  1. salam.. minta jasa baik saudara untuk link kan blog saya di blog saudara..
    www.malaysianutd.blogspot.com
    TQ

    BalasPadam
  2. ANDA TEKAN BUTTON DESIGN (di atas sebelah kanan), KEMUDIAN TEKAN BUTTON ADD A GADGET, DAN CARI BLOG LIST.. DAN ANDA MASUKKAN (add) LAMAN WEB BLOG2 YANG ANDA NAK MASUKKAN.. CONTOH.. www.malaysianutd.blogspot.com
    kemudian anda save.. itu sahaja

    BalasPadam
  3. Salam perjuangan...Harap dapat dilink blog KL BOYZ disini...
    Terima Kasih....
    http://klboyzwangsa.blogspot.com

    BalasPadam

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.