Ahad, 9 Oktober 2011

BADGET 2012 ?

Bersangkutan dari dua komen si AnuWar mengenai Badget 2012 itu hamba tak nak beri jawapan teknikal; tetapi hamba ingin bentangkan lojik untuk difikirkan oleh kita semua iaitu: 

1. Kalau lelaki Y itu seorang pemimpin yg ikhlas dia tentu ingin menyampaikan sebarang akalan yang baik yang dia ada untuk diadaptasi oleh kerajaan yang akan melaksanakannya. Akalan yang baik untuk rakyat tentulah perlu dilaksanakan. Maka ia perlu disampaikan kepada pihak kerajaan supaya ia pasti jadi terlaksana. Tidak timbullah soal cedok dsb. Kalau lelaki Y menyduh menyelar cedok maknanya jelas lelaki Y tidak ikhlas dengan rakyat dan bukan bertujuan supaya perkara yang dia fikir adalah baik itu tetap berlaku untuk memberi kebaikan kepada rakyat.

2. Satu lagi tuduhan / selaran ialah bahawa badget yang dibentangkan oleh kerajaan itu dikatakan sebagai tidak realistik. Cuba kita fikirkan betul betul munasabahnya. Adakah hajat yang dibentangkan oleh kerajaan yang bertanggong jawab melaksanakan pentadbiran dan pengurusan negara itu sebagai tidak realistik berbanding dengan sesuatu yang dibentangkan oleh pihak lain yang memang sudah tahu pihaknya tidak ada kuasa dan tidak bertanggong jawab melaksanakan pentadbiran dan pengurusan semasa negara. Mana lebih munasabah dikatakan sebagai realistik. Sesuatu yang datang dari pihak yang tahu dia kena laksanakan atau sesuatu yang datang dari pihak (lelaki Y) yang tahu dia tidak ada kuasa dan memang tidak layak melaksanakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.