Jumaat, 13 November 2009

Lintas Budaya Malaysia - Indonesia

Beberapa ketika yang lalu kita telah digemparkan oleh amok pemuda dan mahasiswa saudara kita mengenai perkara lintas budaya yang melibatkan tarian pandet Bali, Seni Batik dan berjangkit2. Amok itu akhirnya menjadi melampau2 sehingga semarak gempuran cerita bahawa orang Indonesia akan beramai2 datang ke Malaysia dengan berbagai senjata termasuk buluh runcing.

Kita semua menjadi kebingungan. Namun kita bersyukur keadaan sudah menjadi reda dan malahannya sudah sejuk pun. Semuga pengalaman melalui satu pengalaman yang tidak enak itu dapat kita semua ambil sebagai satu pengajaran. Untuk tujuan itu hamba ingin mengajak sahabat sahabat baik di Malaysia mahu pun di Indonesia untuk melihat apa sebenarnya yang terjadi. Marilah kita semua menonton beberapa kerat vedio yang dimuat turunkan di sini. Selepas itu buatlah kesimpulan sendiri. Apa sebenarnya yang berlaku.


Malaysia tidak pernah klaim budaya Indonesia!!! Part 1



Sahabat sahabat telah tonton sendiri temuramah melalui vedio itu tadi. Temuramah itu bukan dibuat di Malaysia. Jadi ini bukanlah kes bela diri. Kita juga telah didedahkan kepada asal usul serta proses terbitnya tayangan comercial di sebuah stesyen tv negara ketiga itu. Kita sudah jelas apa asalnya dan apa yang berlaku dalam proses yang barangkali boleh dipersoal atau dicurigakan.

Hamba tidak bertujuan untuk mencari siapa yang bersalah atau cuba menunjukkan kemungkinan ada perkhianatan seperti terancang. Hamba cuma ingin mengajak sahabat sahabat baik di Malaysia mahupun di Indonesia untuk menelai sendiri dan akhirnya buatlah kesimpulan sendiri. Temu tanya yang telah divediokan di atas telah dibuat bersempena dengan satu majlis forum yang hamba percaya telah berlangsung di Indonesia. Hamba dibekalkan oleh seorang sahabat yang memperolehinya dari alam maya. Dengan harapan untuk kita memahami intipati dalam hal terbabit dengan lebih jelas marilah kita seterusnya mengikuti apa yang berlaku dalam forum berkenaan.

Malaysia tidak pernah klaim budaya Indonesia!!! Part 2


Malaysia tidak pernah klaim budaya Indonesia!!! Part 3


Malaysia tidak pernah klaim budaya Indonesia!!! Part 4


Maafkan hamba kerana vedio yang terlalu panjang ini tidak hendak hamba editkan. Maka supaya lancar tayangan yang dibentangkan hamba keratkan kepada keratan tidak beredit. Tontonlah keratan berikutnya sehingga sempai ke kesimpulan oleh moderator forum serta ahli2 panel yang bijaksana. Semuga kita berjaya menompang untuk menjadi lebih cerdik setelah mengikuti pandangan pandangan dari ahli ahli yang berilmu ini. Silakan sahabat sahabat mengikuti keratan seterusnya:

Malaysia tidak pernah klaim budaya Indonesia!!! Part 5


Malaysia tidak pernah klaim budaya Indonesia!!! Part 6


Itulah hasil pandangan daripada ahli ahli yang bijaksana. Tokoh tokoh ilmuan kita. Syukur kita kerana masyarakat kita masih mempunyai tokoh tokoh seperti bapak bapak sakalian. Semuga kita tetap berterusan terpelihara daripada tersalul tanggapan tersalah kefahaman sehingga tersilap dalam pengurusan emosi. Inshaallah.

Setelah menonton semuanya hamba ada satu permohonan kepada semua saudara serumpun di Malaysia, Indonesia dan lain lain lagi semuga kita sentiasa ingat bahawa kita adalah satu rumpun bersaudara yang tidak wajar berhangatan dan berbalahan. Salah dan silap sama sama kita maafkan. Yang tidak jelas sama sama kita cari penjelasan. Seterusnya kita juga harus sedar bahawa dalam dunia yang sudah menghampiri hujungnya ini: kita berhadapan dengan berbagai bentuk musuh. Namun mudah mudahan kita tetap selamat dengan kita pandai dan bijak mengenali saudara dan kawan disebalik musuh dan lawan.

Hamba seterusnya memohon saudara saudara hamba di seluruh alam Melayu ini agar bijak mengurus emosi dengan menggunakan ilmu serta sikap yang sentiasa terbuka kepada proses keilmuan. Dipohon juga agar kita semua jangan mudah melenting terhadap apa sahaja. Zaman kini bukan lagi zaman tulang besi urat dawai. Zaman ini ialah zaman tulang plastik urat getah. Inshaallah.

2 ulasan:

  1. Salam bro, warga Indon yang terpengaruh dengan upah, mereka sebenarnya tidak tahu apa-apa dan sudah malu sendiri.........

    BalasPadam
  2. SLM CHE LEH..INDON PUN KENE INGAT BUDAYA BALI PUN ADE PERSAMAAN DGN KAUM HINDU INDIA. JD X BOLEH LA SEMBARANGAN KLAIM SEGALA2NYA DIA YG PUNYE. KITA CUMA NAK JADI BANGSA SERUMPUN YG AMAN DAN BERSATU DI RANTAU NI. SO HARAP2 DIORANG JGN LA BUAT PERANGAI X SENONOH DI SEBABKAN OLEH SEGELINTIR MANUSIA HIPOKRIT

    BalasPadam

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.