Sabtu, 22 September 2012

PANDANGAN YANG LAIN DARI KOTAK MINDA YANG BERBEZA.




http://www.youtube.com/watch?v=SNreh94ew3s

Kita memang selalu suka bersetuju dengan pandangan dari sidut tersendiri begini. Memanglah kita sehartusnya sentiasa menyemak kerja kita dan potensi kita. Bukan kerja orang dan kriativiti orang. Kalaulah kita rasa tergores atas apa apa sebab kitalah pula yang seharusnya berusaha untuk berkarya melawan dan mengatasi perkara yang melukai hati dan perasaan kita itu. Buatlah kerja jangka pendek dan jangka panjang untuk perkukuhkan benteng benteng didada dada anak anak kita. Semuga mereka tetap melihat segala yang salah itu dengan penoh rasa benci dan bulat bulat menolaknya. 

Namun kita juga kena sedar bahawa kita menghadapi suasana yang berlain sama sekali di Malaysia ini; dimana semua pihak adalah terperangkap dalam tekanan suasana tersendiri itu; dan tidak boleh lari darinya tampa menanggong rugi yang parah. Inilah yang terjadi apabila kita sesama kita terpaksa memacak kekuda untuk lebih tegap dalam tapak strategi perebutan kuasa. Segalanya kena dilihat dari sudut untung rugi pengaruh undi dalam politiking kumpulan kita. Sehinggakan kekadang kita lupa bahawa kita sudah sampai terlangkah sempadan janji asal kejadian kita hanya untuk mempertahankan strategi perebutan puak kita. Takut hamba untuk menggunakan istilah dalam ajaran ugama dalam hal langgaran sempadan ini.

Bagaimana pun kita harus rasa bersyukur kerana suasana kini seolahnya sedang mengetok pintu sallam. Semuga sallam dan rasa sallam yang tercetus itu tidak dikhianati. Dan semuga khianat khianat terhadapnya yang ada dan akan terus tercipta dapat diabaikan oleh semangat sallam yang ikhlas dari semua pihak terlibat.

Inshaallah.

Jawapan Isu Video Menghina Rasulullah S.A.W. Oleh Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al Hamid

Tiada ulasan:

Catat Komen

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.