Sabtu, 21 November 2009

BANJIR BURUK DISELAMA = Terburuk dalam masa 13 tahun.



Tahniah kepada YB Hamzah yang telah segera memberikan perhatian dan telah juga memberi arahan segera kepada beberapa perkara yang perlu disegerakan seperti diceritakan dilaman one2many. Tahniah juga kepada Pemuda Umno Selama yang telah segera turun padang. Tetapi hati hatilah jangan pula terperangkap dengan pertuduhan pertuduhan seperti pilih kasih, tidak adil, tidak menyeluruh dan sebagainya. 

Tahniah dan terima kasih kepada one2many kerana telah berjaya membentangkan tanggongan derita rakyat jelata ini lengkap dengan gambar gambarnya sekali. 2 keping gambar gambar itu hamba tompang guna di sini. Terima kasih.



    Kami pernah ada pengalaman dimana satu kawasan di Terengganu dilanda banjir yang mungkin lebih parah ketika PAS baharu sahaja menjadi kerajaan disana.

    Ketika itu JKK dan JSR masing masing buat kajian dan senarai keluarga terlibat serta kerugian ditanggong. Beza yang ketara kelihatan dalam kedua2 kajian dan senarai yang patut menerima bantuan.

    Dalam keadaan rakyat jelata yang miskin menanggong musibah tidak tertanggong itu kelompok kelompok politik masih serang menyerang sesama mereka dan cuba menyatakan diri sendiri adalah benar dan pihak lain tidak betul dan tidak adil. (Semuga perkara begini tidak berlaku di Selama; apa lagi kerajaan negeri dan pusat kini adalah sejalan.)

    Ketika itu kami telah berjaya mengumpulkan sekumpulan mahasiswa dari sebuah universiti swasta dan mengaturkan kajiselidik bebas melalui satu NGO.  Akhirnya saranan bantuan kumpulan bebas ini telah diterima pakai oleh Kerajaan Pusat. Percubaan pihak pihak tertentu untuk bermain isu untuk mendapat sedikit untung dalam pancingan politik mendapat malu sendiri.

    Ini adalah satu kes contoh yang mungkin boleh diamati untuk menghasilkan satu cetusan menubuhkan gerakan perjuang syka rela yang ikhlas bagi mengharmonikan keadaan serta mengelak berbagai pertuduhan tidak sihat terhadap pihak tertentu yang merupakan finomina biasa dalam kehangatan gelojoh politik berebut kuasa kini.

    Semuga dapatlah kita mengelak daripada perbezaan dan perselisihan sesama kita untuk menghadapi parah derita rakyat marhain menanggung musibah itu bagi menyampai bantuan sewajarnya. Mereka sedang memerlukan. Cubalah bayangkan betapa tersentuhnya hati hati yang sedang sayu itu menerima belaian simpati dan apa lagi bantuan yang ikhlas ketika parah derita sedang memuncak rasa pilu yang menyayat.


Hamba sekadar melontar satu pengalaman untuk dikongsikan bersama kiranya dirasakan sesuai dan perlu.

1 ulasan:

  1. Che Lah, syabas dengan jentera UMNO yang bertungkus lumus membantu...... keikhlasan hanya Allah sahaja yang boleh menilainya.... biarkan apa yang dia nak kata...

    BalasPadam

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.