Jumaat, 20 November 2009

SPRM tak boleh KERJA LEBIH MASA.


Zaman bebas kini macam macam boleh jadi. Kefahaman hamba pun dikejutkan oleh satu cerita yang hamba baca dari laman Batu vs Kayu. Penulis hanya menurunkan cerita sahaja tanpa sebarang ulasan. Hamba jadi keliru dan tidak faham. Apakah asas asas pertimbangan yang boleh membawa hakim memutuskan bahawa sebuah agensi kerajaan yang ditugaskan untuk melaksanakan kerja kerja siasatan. Apakah kekesanan kerja siasatan itu mudah dicapai dengan desiplin ketat mengikut masa dan kaedah kaedah yang mudah. 

Hamba percaya ramai kawan yang ada pengetahuan mendalam tentang perkara ini. Bolehkah hamba tompang mendapat kefahaman. Tolong boleh ka ?

KL: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia tidak dibenarkan menyoal siasat saksi semalaman, dan hanya boleh dilakukan semasa waktu pejabat, iaitu dari pukul 8.30 pagi hingga 5 petang.
Sementara itu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini juga membenarkan permohonan ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Tan Boon Wah dan mengisytiharkan bahawa dia telah ditahan dengan salah oleh SPRM.
Keputusan itu dibuat oleh Hakim Mohamad Ariff Md Yusof.
Beliau memutuskan demikian pada prosiding semakan kehakiman yang dikemukakan pada 22 Julai lalu oleh Boon Wah selaku pemohon.
Dia menamakan Ketua Suruhanjaya SPRM Datuk Seri Ahmad Said Hamdan, Mohammad Hassan Zulkifli selaku Penolong Penguasa SPRM Selangor dan SPRM masing-masing sebagai defendan pertama hingga ketiga dalam saman pemula itu.
Plaintif mendakwa mereka yang disiasat bawak seksyen 30 (1)(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 09 hanya boleh direkodkan pernyataan sebagai saksi dalam waktu pejabat mulai 8.30 pagi hingga 5.30 petang setiap hari dan bukan selepas tempoh yang ditetapkan.
Dengan keputusan tersebut Boon Wah berhak menerima ganti rugi atas penahanan salah SPRM terhadapnya pada pukul 9.45 pagi 15 Julai hingga 2.53 keesokan harinya.
Dengan keputusan tersebut bermakna SPRM tidak boleh menyoal siasat saksi melebihi waktu pejabat. / Bernama.

Kawan kawan yang faham bolehkah menghurai perkara ini. Barangkali ramai juga sahabat sahabat lain juga bersama hamba yang ingin mencari kefahaman.

5 ulasan:

  1. LEPAS NI MINTA MAHKAMAH KELUARKAN HUKUMAN TUGAS2 POLIS HANYA UNTUK WAKTU SIANG SAHAJA. MALAM UNTUK HERO RAKYAT (PENYAMUN, PENYANGAT DAN SEANGKATANNYA) BERMAHARAJALELA..

    BalasPadam
  2. Che Lah, ada baiknya juga SPRM diarahkan agar berbuat demikian untuk mengelakkan tuduhan-tuduhan yang tidak berasas dari penyangak-penyangak........

    BalasPadam
  3. Yang menjadi persoalan bagi hamba ialah pihak mana yang sepatutnya diberikan hak penentuan cara, kaedah, strategi dan desiplin dalam mempastikan kekesanan kerja meneroka menggerudi cari kenyataan benar untuk proses siasatan.

    Bukan didorong oleh sebarang keinginan menuduh atau menuding jari hamba ingin bertanya apa yang tidak kena dengan apa yang sedia ada. Sistem ? ketelitian undang undang ? nilai manusia ? napsu kelompok ? Atau apakah yang masih tersorok disebalik jalur bolor (blond spot) daripada kebijaksanaan kita.

    Ini bagi hamba perlu dicari dan diselesaikan supaya kita tidak akan berterusan tersepit dalam perangkap imbalan hak yang tidak wajar dan seimbang; sehingga sudah banyak kali memperlihatkan kita seperti telah menjadi lebih cenderung untuk melindungi tertuduh melebihi memperkasa proses serta pihak penguat kuasa.

    BalasPadam
  4. apa yg saya tau la... perkara pertama, golden rule, rule of thumb, (atau apa2 je la yg korang nak panggil berkenaan elemen penting soal siasat), perkara no. wahid yg perlu di lakukan ialah JATUHKAN EGO SUSPEK!!!!

    cemana cara nak buat, mcm2 cara. terpulang atas kebijaksanaan (bukan kebijaknafsuan tau!!!). yg penting, ego dan ketahanan mental suspek mesti di jatuhkan serendah2 mungkin. kerana, secara saikologi nye manusia, apabila ketahanan mental dia dah berkurangan, maka barulah dia kurang jadi defensif. barulah dia kurang ketahanan menyimpan rahsia. barulah dia kurang ketahanan berbohong. barulah dia akan bercakap benar. yang org duk buat soal siasat ni, pasal nak dpt kan kebenaran kan??? so??? salahkah cara tu???

    satu lagi elemen yg melemahkan daya tahan pembohong ialah elemen KEJUTAN. bayangkan tgh syok2 tidor/rileks, tiba2 kene kejut/sergah utk soalsiasat. sempat dak suspek tu nak reka2 cerita? sempat dak dia nak pikir nak buat dialog wayang hindustan??? tang yang dia tak sempat tu la penipuan akan mudah di kesan!!!

    tapi kalu dah suspek pesalah/penjenayah hang bagi duk kat bilik aircond, soalsiasat pun ikut office hours, cukup time balik, mampuih la nak dapat maklumat... mati idup balik la duk kena kona ja...

    tu la...kerajaan la duk baik ati sgt dgn depa nih. duk layan sgt puak2 gila babi tu. sikit2 nak suruhan diraja. sikit2 nak perbicaraan terbuka. sikit2 nak PAC. sudah2 nya apa kerja pun tak jadi. depa pun suka la, kerja kotoq depa org takleh nak bongkaq...

    BalasPadam
  5. Benarlah yang mek kata tu. Tang tulah yang hamba jadi tak faham dan pelik tu. Tapi tang mana lak lobang lemah peraturan dan undang2 tak kan tak ada benteng keselamatan untuk tujuan yang benar.

    Tetapi rupanya mengikut kata Panglima Perang Cyber Hakim tu ialah bekas ahli pas. Dia pernah kena tolak untuk bicarakan kes Nizar lawan Zamri. Cuma yang herennya macam mana pula dalam kes ni dia boleh terlepas.

    Kalau gitu keadaannya banyak lagi kejutan yang kita nak kena terima di masa masa akan datang ni sehingga suruhanjaya kehakiman bertindak. Tinggal lagi sanggup kah ahli ahli yang amat ariff itu berenyah berhadapan dengan Majlis ........ pula.

    BalasPadam

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.