Rabu, 23 Disember 2009

Anugerah "Tokoh Demokrasi" bukti Anwar guna konsultan kempen US

http://analisaringan.blogspot.cpmAnugerah "Tokoh Demokrasi" bukti Anwar guna konsultan kempen US
By aidc editor on December 22, 2009 3:40 AM | 0 Comments | 0 TrackBacks
JoeNapolitan
Joseph "Joe" Napolitan (kanan) pengasas IAPC, konsultan kempen politik utama di Amerika Syarikat

Oleh NTAnwar, AIDCclub

Selepas Foreign Policy Magazine menamakan Anwar Ibrahim sebagai salah seorang tokoh daripada 100 tokoh pemikir dunia baru-baru ini, sekali lagi Anwar diberi anugerah yang sama di peringkat negara iaitu sebagai "Tokoh Demokrasi".

Majlis penganugerahan "Tokoh Demokrasi" berlangsung di Pusat Konvensyen Shah Alam pada 20 Disember 2009 yang dihadiri oleh Robert Murdoch mewakili IAPC (The International Association of Political Consultants).
Apa itu IAPC ?

IAPC atau The International Association of Political Consultants adalah sebuah Konsultan Politik Antarabangsa yang ditubuhkan di Amerika Syarikat pada tahun 1968. Idea asal penubuhan dicetuskan oleh Joseph Napolitan, sekitar tahun 1960-an, berdasarkan pengalamannya menjadi tokoh penting di sebalik tabir menaikkan tokoh-tokoh penting dalam kerajaan Amerika Syarikat. Antara pengalamannya adalah bekas Pengarah Kempen Presiden Amerika Syarikat, John F Kennedy pada tahun 1960 dan Pengarah Media Kempen Hubert Horatio Humphrey untuk calon Naib Presiden Amerika Syarikat pada tahun 1968. Klik di sini

Khusus sebagai konsultan kempen di Amerika Syarikat, Joseph Napolitan menubuhkan APPC (The American Association of Political Consultants).

Pada tahun 1968, Joseph Napolitan berpakat dengan Michel Bongrand, tokoh konsultan kempen politik dari Peranchis untuk mewujudkan Konsultan Kempen Politik di Peringkat Antarabangsa. Pertemuan di Paris, pada tahun tersebut yang dihadiri oleh tokoh-tokoh kempen politik dari 15 buah negara akhirnya mewujudkan sebuah organisasi dinamakan IAPC. Klik di sini

IAPC berpengkalan di Amerika Syarikat dan mempunyai cawangan-cawangan di negara-negara strategik. Pengerusinya adalah Ben Goddard; Presidennya, Tom Edmonds; Setiausahanya, Faye Diamond dan Bendaharinya adalah Nancy Todd Tyner. Keempat-empat tokoh tersebut adalah dari Amerika Syarikat.Klik di sini

Siapa Robert Murdock ?

Robert Murdock adalah konsultan Amerika Syarikat yang menetap di Indonesia. Beliau merupakan salah seorang Ahli Lembaga Pengarah IAPC [klik di sini] yang dipertanggungjawabkan membuka cawangan IAPC di peringkat Asia yang dinamakan APAPC (The Asia Pacific Association of Political Consultants).

Di peringkat Asia, APAPC ditubuhkan pada tahun 2005 [klik di sini] yang berpusat di dua negara iaitu Australia dan Indonesia [klik di sini]. Kedua-dua pusat operasi itu diuruskan oleh Robert Murdock [klik di sini]

Penasihat utama APAPC adalah Joseph "Joe" Napolitan, warganegara Amerika Syarikat yang menjadi pengasas IAPC dan APPC. Klik di sini


Konsultan Amerika juru kempen Anwar ?

Dengan pemilihan Anwar Ibrahim sebagai "Tokoh Demokrasi" bermakna mengesahkan badan konsultan Amerika Syarikat sudah mengesahkan siapakah tokoh yang menjadi pilihan mereka untuk dikempen sebagai bakal Perdana Menteri Malaysia pada masa akan datang.

Itu merupakan isyarat yang sangat jelas dan Anwar terlalu gembira dengan pemilihan itu sehinggakan menwar-warkan secara terbuka di blognya. Klik di sini di sini dan di sini

Pada tahun 2007, Robert Murdock dan IAPC telah memberi anugerah yang sama kepada Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) dari Indonesia. [Klik di sini] Anugerah yang diberikan kepada SBY itu diberikan sempena dengan Persidangan Dunia IAPC ke-40 di Bali, Indonesia. Dalam persidangan itu, Anwar Ibrahim bersama Dr Colin Rubenstein [Executive Director of the Australia/Israel and Jewish Affairs Council (AIJAC)] merupakan antara tenaga penceramahnya. Klik di sini dan di sini

Kesan pemilihan SBY sebagai "Tokoh Demokrasi" sangat penting kepada survival politiknya. Kesan paling utama SBY mempunyai pelobi, jurukempen dan konsultan pemikir dari Amerika Syarikat. Akibatnya dalam pemilihan jawatan Presiden Indonesia, Robert Murdock dan IAPC menjadi juru kempen di sebalik tabir SBY yang membolehkan beliau mengekalkan jawatannya sebagai Presiden Indonesia.

Murdock mengiktiraf Indonesia dan SBY sebagai model "Demokrasi" dan "Kebebasan" di Asia.[klik di sini]. Pujian dan kempen besar-besaran Murdock kepada SBY akan menaikkan imej tokoh itu di peringkat antarabangsa khususnya di Amerika Syarikat.

Sebab itu jika dibandingkan dengan dua peristiwa yang muncul serentak kepada Anwar dalam bulan Disember ini, Anwar tidak begitu teruja dengan kedatangan Dr Yusof Al Qaradawi, ulama tersohor dari Mesir yang datang ke Malaysia, jika dibandingkan dengan kedatangan Robert Murdock yang datang dari Amerika Syarikat.

Anwar lebih teruja dengan kunjungan Robert Mudock yang memberi anugerah "Tokoh Demokrasi" kepadanya. Hal ini dibuktikan dengan beberapa penulisan 'penuh ghairah' di blognya.

Sebab itu, semasa berceramah di Pusat Konvesnyen Putrajaya, anjuran JAKIM, Dr Yusof Al Qaradawi membangkitkan soal masa depan Islam di Indonesia. Walaupun Murdock memuji Indonesia sebagai "Negara Demokrasi dan Kebebasan", tetapi Dr Yusof Al Qaradawi melihat sebaliknya, di mana terdapat ancaman besar kepada masa depan Islam apabila perjuangan bertunjangkan "Demokrasi" dan "Kebebasan".

Dr Yusof Al Qaradawi menceritakan pengalamannya sendiri berada di Indonesia, di mana di hotel-hotel hanya dibekalkan dengan kitab Injil. Ini merupakan proses kristianisasi secara halus, kata ulama tersohor itu.

Hadiah amat besar kepada Anwar tahun ini adalah anugerah "Tokoh Demokrasi" dari Robert Murdock. Bermakna, mulai saat ini, Anwar boleh tidur bermimpikan mahligai Putrajaya, kerana Murdock telah melakukan pekara yang sama kepada SBY sebagai Presiden Indonesia.

sumber - NTAnwar

Artikel lain berkaitan :

1. Kenapa Anwar Ibrahim tak jadi bersumpah di depan Dr Yusof Al Qaradawi ?

2. Terbongkar semula : Anwar arah DNA Afifa ditukar ?

3. Anwar : Ada apa dengan BTN ?

4. Nasib baik Anwar tidak jadi Presiden PAS


Categories:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.