Ahad, 6 Disember 2009

Perbezaan akan terhapus kalau kita pandai mencari persamaan.

Dalam pelayaran dilaman laman FB hamba ketemu satu catatan yang menyangkut paut dengan BTN. Hamba cuba membuat catatan tetapi terhalang. Hamba jelujur masuk simpangan dari link yang ada disitu pun gagal meninggalkan catatan. Oleh itu hamba kembali kelaman ini untuk menurunkan catatan itu. Tengoklah dulu apa pandangan kawan kawan yang membaca catatan ini kiranya ia perlu dikembangkan.


Hamba nak cuba kembali kepada dasar asas. Hakikat yang semua kita kena terima ialah bahawa manusia itu dijadikan berbeza beza tidak lain melainkan agar mereka itu kenal mengenali. Nak kenal kena kaji.

Kajian tentunya melibatkan akal dan persepsi yang berbeza beza lagi. Fahaman dan pandangan yang berbeza beza itulah nak kena dikenali. Kalau dah kenal baru boleh timbang bezanya. Beza beza itulah keindahan.

Ia menjadi indah kalau kita menerima ia sebagai hakikat kejadian Tuhan dan cuba mengkaji rahsia rahsia disebaliknya. Betapa kebenaran itu boleh jelma dalam berbagai rupa dan bentuk dan betapa manisnya proses mencari dan menemui kebenaran itu.

Namun masaalahnya manusia juga dijadikan mempunyai napsu. Napsu menentukan yang benar itu ialah aku dan hanya aku. Maka yang aku faham itu sahajalah yang benar. Apa sahaja yang berbeza adalah salah dan tidak benar.

Menjadi lebih parah apabila pihak lain juga diasak dengan dorongan supaya percaya inilah yang benar dan sebarang yang berbeza itu adalah salah.

Kerja ini menjadi mungkin kerana manusia juga mempunyai sifat sifat malas mengkaji dan mudah mengambil mudah. Mahunya ialah orang lain mengkaji untuknya. Padahal dia juga diajarkan untuk mentiasa menyemak dan mengkaji. Tanggong jawab menyemak dan mengkaji itu adalah tanggong jawab individu. Itulah sebabnya dosa dan pahala juga adalah individu.

Kelemahan manusia dalam menyemak dan mengkaji ini mudah diambil kesempatan oleh orang yang bercita cita besar mahu menjadi besar dengan sokongan bilangan yang besar. Diatas kelemahan inilah maka hamba ingin mengatakan sistem demokrasi itu sebenarnya tidak sesuai bagi masyarakat manusia.

Tetapi apa yang hendak dikatakan kerana kita dilahirkan dengan apa yang sudah berada bersama kita ini sebagai cabaran yang kena dihadapi. Kita kena hadapinya dengan bijak sambil mencari kebijaksanaan untuk membawa kebaikan menjadi bertambah baik. Bertambah benar. Penambahbaikan yang menambahdekatkan apa yang sedia ada ini dengan hakikat kebenaran kena kita tangani dengan bijaksana. Kena difikirkan.

Nah kita berbeza lagi. Seterusnya kita dihambat dan ditambat lagi oleh keangkuhan dan napsu. Lebih parah lagi kita juga ditipu oleh musuh musuh kita yang memang sudah ada sejak Adam dilahirkan.

Peringatan yang ingin sekali hamba sebutkan dalam huraian berliku ini ialah mengenai umat Musa yang telah menipu Harun dan pura pura dengan Musa sendiri. Mereka memang bijak dan akan berbuat apa sahaja untuk mendapatkan apa sahaja yang mereka mahu dan tidak akan puas sehingga mereka mendapat segalanya termasuk keimanan kita terhadap mereka.

929 sebelum Isa dilahirkan mereka sudah mula menghimpunkan cerdik pandai mereka mengatur rencana untuk menguasai dunia. Itulah sebabnya antara 12 orang pengikut rapat Isa dikatakan sudah ada agenor yang dihantar oleh mereka.

Malahannya dizaman Muhammad saw pun ada nama nama sepertu Abdullah bin Ubai yang datang untuk bersama didalam jumaah Islam padahal beliau diam diam menjalankan kerja kerja memecahbelahkan orang orang Islam.

Muhammad saw yang khashaf itu tidak tahu ? Tidak itulah pengajaran yang kita kena amati dan fahami. Fahamlah kalau di zaman Rasullullah pun mereka ada; dizaman kita ini kenalah kita berhati hati.

Perhatikah pecah belah sesama kita atas perbezaan yang digemburkan sehingga gagal kita mencari minat untuk mencari persamaan.

Ingatlah di akhir zaman ini dajal sedang mengerok bumi dan akan keluar untuk menguasai umat manusia.

Kesatuan dan persefahaman sahaja yang akan mampu mempertahankan kita dari terjerumus kesyurga mereka yang sebenar dan sesungguhnya adalah neraka hakiki.

Ketahanan inilah yang cuba dianjurkan oleh BTN semenjak hamba sendiri terlibat dengannya pada tahun 1975 dahulu. Waktu itu BTN belum ada. BTN tertubuh kalau tak silap 1983. Tetapi 1985 ia diletakkan dibawah kuasa Anuar Ibrahim yang telah menyertai kerajaan pada 1982. Hamba pun tidak tahu apa yang berlaku waktu itu.

1997 BTN telah dikembalikan kebawah jagaan Pak Lah dan hamba sendiri baru kembali menjengok jengoknya 1999. Jadi hamba faham dan terlalu sedih apabila kalangan kita juga ikut dalam ikut ikutan memacam macamkan rupa wadah BTN itu.

Hakikatnya ialah kita cuma mencari jalan menambah peluang untuk memperkukuhkan kedudukan sebenar kita semua dalam akaun di Bank Pusat Almahsha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.