Sabtu, 19 Disember 2009

PETRIOTISMA vs CHOVANISMA ?

Dalam melayari laman laman fb anak anak yang sedang seronok berbicara tentang petriotisma setelah menerima sedikit kejutan yang membawa kesedaran; tiba tiba hamba terserempak dengan satu komen yang cukup menarik. Oleh kerana ia cukup menarik hamba petik dan perturunkan dibawah ini untuk tatapan dan pandangan kawan kawan yang berminat seperti hamba sendiri.

Lokahawa- Chai
oi.. ming chai la.. i wont slim down .. d sky will topple.. 2012 will become reality. impossible.. ?

haha

ok ok. hope c ya again. jzu hope for our result la. hope for all d best la. reli....

God bless le~


Apa yang sahabat sahabat fahami dari catatan ini ? Dipaparkan untuk kita semua olah bersama. Silakan.

4 ulasan:

  1. Saudara-saudara ku!

    Marilah kita jadikan Ma'al Hijrah ini sebagai bibit bibit penyatuan semula orang orang Melayu.

    Saudara-saudara kita yang tidak berparti, atau berparti bebas, yang dalam UMNO, yang dalam PAS dan yang dalam PKR.. di mana jua.. marilah kita bersama-sama membimbing saudara-saudara Melayu yang terkeliru sehingga telah menjadi ahli DAP, saudara-saudara kita yang telah termakan pujuk rayu tipu helah Malaysian Malaysia, yang berselindung di sebalik meritokrasi dan berbagai helah itu..

    Ingatlah, secara politiknya kita hanya ada UMNO dan PAS yang tidak bertegur sapa..

    Secara politiknya puak-puak pelampau mereka sudah diam-diam bekerjasama. Mereka ada DAP, Gerakan, MCA, Gabungan 7 persatuan yang amat kiasu..

    BANGKITLAH MELAYU.. bersama-sama keturunan cina, india dan lain-lain yang cintakan negara ini.. Bangkitlah.. kita lenyapkan golongan ultra kiasu yang sedang merancang untuk menerajui negara ini..

    Salam

    Antu Seruan Nusantara

    BalasPadam
  2. Semuga niat, hajat dan semangat yang dibawa Antu Seruan Nusantara itu difahami sebaiknya oleh semua.

    BalasPadam
  3. SLM BRO..SBB TU BANGSA CINA PANDAI DLM SEGALA2NYA. BAIK POLITIK MAHUPUN EKONOMI. DR SEGI EKONOMI MEREKA BKN KNAL ERTI HALAL ATAU HARAM. SEMUA BLH BUAT. DR SEGI POLITIK MEREKA CUKUP BERSATU. MEREKA BERPECAH2 TP DGN TUJUAN YG SAMA IAITU MEMBELA NASIB KAUM SENDIRI. SBB TU MEREKA ADA PUAK YG MENYEBELAHI KERAJAAN (GERAKAN DAN MCA) DAN DLM MASA YG SAMA MENEKAN KERAJAAN (DAP, MCA & GERAKAN). MEREKA MMG LICIK!

    BalasPadam
  4. Barangkali juga dalam percubaan untuk memahami kita patut meneroka juga dengan fokus yang lebih tajam. Bukan pandai sahaja yang membawa mereka menjadi lebih berjaya. Faktur2 lain yg malah disebut oleh Tuan Jeffry adalah barangkali lebih penting.

    Hamba catat semula maksudnya mengikut fahaman hamba dgn harapan ia menjadi lebih jelas dan lebih mudah difahami:

    "Mereka teramat jelas fokusnya bahawa perjuangan diri boleh dicapai sebaiknya melalui kesepakatan berkumpulan / (kumpulan kaum sendiri). Sebarang yang berbeza adalah halangan yang kena di hadapi dengan licik.

    Inilah yang tiada pada Melayu dan inilah yang cuba dihalang daripada menjadi ada. Sebabnya kalau faktor kesatuan, tolong menolong dan bantu membantu itu ada pada Melayu ia sudah menjadi halangan kepada pencapaian mereka.

    Maka ia kena dihadapi dengan liciknya. Itu yang jadi perkauman. Kesatuan orang Melayu akan menjadi halangan kepada pencapaian perjuangan mereka: Maka ia kena di sekat.

    Itulah sebabnya apabila ada siapa sahaja membangkitkan semangat perpaduan orang Melayu ia tidak boleh dilihat sebagai positif dia kena digelicik untuk terlihat sebagai perkauman. Ini sekaligus menjadi revurse saikologi untuk tidak memperlihatkan gerakan perkauman mereka sebagai perkauman.

    Inilah bahayanya. Api berterusan membakar emosi tidak akan berhenti. Padahnya kelak tak dapat nak bayangkan parahnya.

    Secara ideoliginya kita percaya bahawa masyarakat berbagai kaum itu mudah aman dan harmoni kalau ada satu kaum yang dominan pimpinannya.

    Disinilah tempat yang mahu diduduki mereka juga. Mereka tidak puas dengan sekadar pimpinan ekonomi. Pimpinan ekonomi itu tidak mahu dikongsikan dan pimpinan negara yang dikongsikan itu pula mahu dikuasai.

    Dari sinilah makanya konsep Ketuanan Melayu itu pun ikut disalahterjemah dan dimimikkan. Lebih parah bila orang Melayu sendiri tidak faham atau sengaja tidak mahu faham. Maka keadaan politiknya kini tidak ada satu kaum pun yang mendominasi pepimpinan dengan jelas.

    Dominasi inilah yang kena kita kembalikan. Inshaallah kecoh pun akan reda. Dan gambaran keamanan dan keharmonian akan menjelma untuk akhirnya benarbenar menghasilkan keharmonian yang mengukuhkan keamanan. Inshaallah.

    BalasPadam

Siapa pun berhak kata apa sahaja. Cuma hak itu sah selagi tanggong jawabnya masih ada. Maka siapa pun yang merasakan ikhlas bertanggong jawab, silakanlah catat apa sahaja. Semuga terbuka lorong pemikiran lebih jauh lagi bagi kita semua.