Ahad, 16 Ogos 2009

Kongres Kebudayaan Kebangsaan

Pengambilan hamba sebagai Pegawai Kebudataan Belia dan Sukan dan terus bertugas di Bahagian Penyelidikan Kebudayaan telah menentukan bentuk pemikiran yang hamba hayati kini. Mohd Affandi Hassan seorang pengkritik sastra yang disegani pada ketika itu ada caranya yang tersendiri dalam membina diri hamba sebagai seorang penyelidik dan pengkaji. Masih hamba ingat sehingga kini bagaimana tertekannya hamba mengolahcari istilah paling sesuai untuk menyampaikan maksud tertentu. Maka jadilah hamba teramat cermat dan teliti dalam pilihan istilah ketika menulis.

Telah diaturkan juga acara acara acara khas untuk hamba sertai dan hayati malahan sesekalu bersama beliau sendiri namun selalunya kehadhiran hamba itu adalah bersama sarjana sarjana atau setidaknya tokoh yang mempunyai banyak rahsia yang hamba dapat belajar. Hamba juga telah dijadualkan untuk mengikuti rombongan rombongan kajian bersama sarjana sarjana kekawasan kawasan paling tebal keaslian budaya asal Melayu. Penghayatan mendalam yang hamba rasai ikhlasnya ketika itu membawa hamba sehingga masih senang berenak dalam gelombangnya sehingga kini.

Akhirnya baru disedari bahawa gaya bahasa dan penulisan hamba menjadi begitu tersendiri dan paling bebas dari pengaruh bahasa Inggeris yang juga hamba kuasai dengan baik. Rupa rupanya penguasaan dalam bahasa lain itu banyak membantu hamba dalam membina gaya bahasa yang tersendiri itu.

Keadaan ini membuatkan hamba merasakan suatu keanehan apabila ramai para ahli dan tokoh bahasa yang mempersoalkan saranan penggunaan bahasa Inggeris dalam pembelajaran Mathematik dan Sains. Padahalnya penyampaian pengajaran bagi kedua dua mata pelajaran itu didalam bahasa Malaysia pun kini penoh dengan istilah istilah dalam bahasa inggeris. Aneh.

Barangkali ada perkara lain dibelakang kekecohan itu. Wallahuaalam.