Selasa, 8 September 2009

Baling Najis Sendiri - Kronisma - Nepotisma.

Lima hari selepas Tun Ghaffar secara resminya ditumbangkan hamba kebetulan mendatangi kantor seorang kawan yang kebetulannya pada hamba adalah salah seorang nuclius bagi gerakan besar untuk Anuar. Kelihatan dalam kamar kacanya hamba nampak ada 4 orang tamu yang biasa hamba nampak bersama dalam satu kumpulan. Hamba difahamkan mereka itu adalah pengurus pengurus kempen bagi negeri negeri tertentu (tak perlulah disebut dengan nyata).

Hamba pun sengaja mengada ada ketuk pintu, buka dan terus ......... :

"sorrylah; saya cuma nak ucapkan tahniah je."

"tahniah apa ? " beliau bertanya.

"kerja kalian dah selesai." hamba tegaskan.

"heh selesai.... ada lagi satu halangan di atas." penegasan beliau.

"ooi yang tu tak payah dah..... tunggu je laaa..." hamba mencelah.

"hoi ... mana boleh tunggu tunggu. Orang tua tu nak hidup lama mana lagi tak tahu ...... macam mana Anuar nak jadi PM paling lama...." suaranya menurun pada penghujung ayat itu. Barangkali kerana mendapat isyarat menghalang dari kawan2nya (sebenarnya begitulah hamba perhatikan.)

Hamba pun minta maaf, menutup pintu dan berundur.

Inilah cerita yang menunjukkan betapa mereka telah memulakan rancangan untuk menjatuhkan Tun Mahathir pula setelah berjaya menumbangkan Tun Ghaffar. Dan sebenarnya selepas itulah berbagai cerita memburukkan kerajaan, Tun Mahathir sendiri dan pemimpin pemimpin lain selain yang memang sudah sepakat dengan mereka.

Ketika era menjatuhkan Tun Ghaffar dahulu pemimpin pemimpin yang rapat dengan Tun Ghaffar seperti Tan Sri Yusof Nor sahaja yang menjadi sasaran. Zaman Tun Mahathir menjadi sasaran inilah tuduhan tuduhan seperti kronosma dan nepotisma disemarakkan. Media media tertentu pun memainkan peranan.

Yang anehnya Anuar serta pemimpin pemimpin tertentu yang sekongkol dengannya adalah terselamat.

Padahal kronisma dan nepotisma itu adalah amalan beliau sendiri. Inilah yang hamba maksudkan sebagai
"Berak baling najis"
atau
"Membaling najis sendiri"